postheadericon Zdrowa rzeżucha

Rzeżuchę zazwyczaj wysiewamy na wiosnę, ale ze względu na jej właściwości powinniśmy jeść ją przez cały rok. Rzeżucha to przede wszystkim dość dobrze znana ozdoba wielkanocnego stołu, ale ta niepozornie wyglądająca roślinka jest nam w stanie dostarczyć mnóstwo cennych witamin oraz minerałów. Ponadto jest znana z tego, że nadaje pospolitym potrawom oryginalny smak.

Mianem rzeżuchy określa się także pieprzycę siewną, która jest od najdawniejszych czasów uprawiana jako warzywo. Szczególnie cenione są wartości odżywcze pieprzycy, która skrywa w sobie takie składniki, jak: żelazo, wapń, cynk, selen oraz witaminy: C, B, A, K i E. Pieprzycę siewną warto jeść zwłaszcza wiosenną porą, kiedy na rynku jest jeszcze trudno o pełnowartościowe warzywa.

Pieprzyca jest znana także z właściwości leczniczych. Dlatego bardzo często zaleca się ją chociażby w wiosennych kuracjach oczyszczających. Zastosowanie pieprzycy jest jednak znacznie szersze. Znakomicie regeneruje organizm, zwiększa odporność, dodaje cerze blasku i na dodatek jest potężnym zastrzykiem energii. Po tego rodzaju kiełki powinny sięgać zarówno osoby zdrowe, jak i chore, również w okresie rekonwalescencji.

Domowa hodowla rzeżuchy nie jest trudna, ponieważ potrzebne są tylko: nasiona, talerz oraz lignina. Nasionka można wysypać zarówno na gazie, jak i na papierowym ręczniku. Można również podjąć się uprawy rzeżuchy na wacie. Osoby, które systematycznie jadają rzeżuchę znacznie rzadziej się przeziębiają i generalnie lepiej się czują. Rzeżucha ma także doskonały wpływ na paznokcie, włosy, wzmacnia zęby oraz kości.

Czas kiełkowania rzeżuchy to od około pięciu do siedmiu dni. Po tym czasie rzeżucha znakomicie nadaje się do spożycia. W ten sposób możemy wysiać rzeżuchę na Wielkanoc, ale nie tylko. Jej kiełki odznaczają się pikantnym, niepowtarzalnym ostrym smakiem, który jest w głównej mierze zasługą olejków eterycznych. Na początku można przygotowywać kanapki lub sałatki z rzeżuchą, ale jej kiełki można dodawać też do zup oraz różnego rodzaju sosów.

Rzeżuchę ogrodową lub uprawianą w warunkach domowych najlepiej spożywać na surowo. Pod wpływem gotowania kiełki niestety tracą swoje cenne wartości odżywcze (straty witaminy C mogą sięgać nawet pięćdziesięciu procent). Do jedzenia można używać na przykład posiekanej rzeżuchy, która znakomicie zastąpi szczypiorek czy natkę zielonej pietruszki. Rzeżucha wyśmienicie smakuje z twarogiem, ale można dodawać ją także do past oraz wędlin.

Rzeżucha dostarcza niewiele kalorii i na dodatek nie cechuje się właściwościami wzdymającymi. Jednak trzeba pamiętać o jej moczopędnym działaniu – z tego względu nie powinno się jej spożywać więcej niż około trzy łyżki dziennie. Wyhodowane kiełki rzeżuchy świetnie sprawdzą się w przypadku osób przebywających na diecie bezsolnej – ich pikantny smak sprawia, że nie trzeba dosalać potraw.