Cenne wartości odżywcze pieprzycy siewnej

Pieprzyca siewna zwana również rzeżuchą, to popularna roślina uprawiana w mieszkaniach głównie w okresie świąt wielkanocnych. Powszechnie znane są chociażby ozdoby z rzeżuchą, ale kiełki tej rośliny nadają się również do regularnego spożywania. Wszystko to za sprawą cennych wartości odżywczych pieprzycy siewnej, która kryje w sobie prawdziwe bogactwo witamin i minerałów.

Pieprzyca siewna wywodzi się z Azji. Hodowana była między innymi w Iranie, Indiach oraz w Chinach. Roślina ta prawdopodobnie była znana już w okresie starożytności, gdyż była stosowana przez mieszkańców imperium rzymskiego. Rzeżucha już wtedy stanowiła cenione warzywo, ale niektórzy twierdzili, że pieprzyca jest w głównej mierze przyprawą.

Dzisiaj ta niepozorna roślina na nowo wraca do łask i ponownie odkrywane są wartości odżywcze rzeżuchy. Największe zastosowanie mają przede wszystkim świeże i młode liście, które znakomicie nadają się do spożywania na surowo. To właśnie w surowej postaci najlepiej spożywać kiełki rzeżuchy dla zdrowia– w trakcie obróbki termicznej nasiona tracą swoje cenne właściwości (zawartość poszczególnych witamin może spaść nawet o pięćdziesiąt procent).

Rzeżucha zdaniem naukowców zawiera w swoim składzie wszystko to, co najlepsze i to na dodatek w dość dużych ilościach. Świeże liście pieprzycy siewnej są przede wszystkim znakomitym źródłem witaminy C, B, A, K oraz E, która nie bez powodu nazywana jest „witaminą młodości”. Poza witaminami rzeżucha posiada łatwo przyswajalne dla ludzkiego organizmu żelazo oraz wapń. Dostarcza też fosforu, cynku, selenu, magnezu, jodu oraz olejków eterycznych.

Warto wprowadzić rzeżuchę do swojego menu także ze względu na występujący w niej błonnik. To dość ważna substancja, która zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego. Warto też dodać, że pieprzyca siewna zawiera sporo siarki – spożywane kiełki delikatnie pobudzają wydzielanie soków trawiennych, zwiększają przepływ żółci do dwunastnicy, ułatwiają przyswajanie pokarmów oraz generalnie poprawiają przemianę materii.

Najlepiej młode rośliny spożywać w okresie wiosenno-zimowym, jednak w rzeczywistości kiełki pieprzycy można jadać przez cały rok. Warto też dodać, że systematyczne spożywanie rzeżuchy jest zalecane przy anemii, niedoborach jodu, chorobie tarczycy oraz w reumatyzmie. Po rzeżuchę mogą też sięgać osoby chorujące na cukrzycę oraz osteoporozę.

Jak więc się okazuje, wartości odżywcze pieprzycy siewnej są bardzo szerokie. Można też dodać, że rzeżucha ma świetne właściwości oczyszczające, dlatego z powodzeniem można ją stosować w różnorodnych kuracjach oczyszczających organizm. Zawarte w kiełkach rzeżuchy składniki korzystnie też wpływają na stan skóry, paznokci oraz włosów.