Lecznicze właściwości pieprzycy

Pieprzyca siewna posiada zarówno właściwości zdrowotne, jak i kosmetyczne. Ta niepozornie wyglądająca roślina jest źródłem cennych dla naszego organizmu witamin i minerałów. Składniki odżywcze rzeżuchy były znane już od stuleci. Dawniej rzeżuchę stosowano przede wszystkim przy owrzodzeniach skóry, a ponadto wykorzystywano ją do zwalczania pasożytów jelit.

Rzeżucha posiada pikantny smak oraz oryginalny zapach. Zapewne niewiele osób wie, że pieprzyca siewna jest blisko spokrewniona z kapustą. W naszym kraju występuje dziewięć odmian rzeżuchy. Roślina ta może być hodowana między innymi w akwarium. Najbardziej znana jest jednak rzeżucha łąkowa oraz ogrodowa. Ta ostatnia odmiana jest jadalna.

Lecznicze właściwości pieprzycy siewnej są znane od wielu stuleci. Rzeżucha jest źródłem wielu cennych witamin, ale nie tylko. W jej składzie znajdują się także sole mineralne oraz olejki eteryczne. Rzeżucha jest w szczególności polecana osobom chorującym na cukrzycę, anemię, chorobę wieńcową. Ponadto jej spożywanie zaleca się przy schorzeniach reumatycznych i przy problemach z krążeniem.

Rzeżucha z całą pewnością powinna zostać doceniona również przez osoby zmagające się z uprzykrzającym życie trądzikiem. Rzeżucha świetnie oczyszcza krew, więc z powodzeniem może być stosowana do zwalczania łojotoku oraz wielu schorzeń dermatologicznych. Ale to jeszcze nie wszystko, ponieważ skiełkowana pieprzyca siewna znakomicie poprawia apetyt, zapobiega otyłości i wspomaga trawienie.

W medycynie ludowej od lat znane są właściwości oczyszczające rzeżuchy, ale ceniono także jej działanie moczopędne – dzięki niemu roślina ta może być wykorzystywana w schorzeniach nerek. Pieprzyca siewna jest ponadto doskonałym środkiem uodparniającym na katar i przeziębienia.

Rzeżuchę dla zdrowia i urody warto spożywać w miarę możliwości regularnie. Skiełkowana rzeżucha może stanowić znakomity składnik do wielu różnorodnych potraw. Można ją dodawać między innymi do kanapek, surówek, sałatek, zup, sosów, twarożku, a nawet do masła. Rzeżucha znakomicie wkomponuje się także w smak potraw wielkanocnych, które zagoszczą na naszym świątecznym stole. Rzeżucha zastąpi szczypiorek i natkę zielonej pietruszki.

Rzeżucha może być również spożywana przez kobiety w ciąży. Ta niepozorna roślinka zawiera w swoim składzie cenne substancje, które szczególnie ważne są w okresie ciąży oraz karmienia piersią. Zawiera między innymi żelazo, jod, fosfor, cynk oraz selen. Spożywanie rzeżuchy w ciąży jest zatem jak najbardziej wskazane. Kobiety spodziewające się dziecka nie muszą jeść rzeżuchy garściami – wystarczy wprowadzić do swojego menu parę łyżeczek dziennie.